Warning: Undefined array key "HTTP_X_WP_TEMPORARY" in /data/c/1/c157251d-2f62-4909-89d1-3a5d10308993/fireslobody.sk/web/wp-config.php on line 68

Warning: Undefined array key "HTTP_X_WP_TEMPORARY" in /data/c/1/c157251d-2f62-4909-89d1-3a5d10308993/fireslobody.sk/web/wp-config.php on line 69
Pôst I.- Prečo sa postiť a čo je to pôst ? - fireslobody.sk

(Tento článok je snahou ukázať, že pôst nie je až také strašidelné slovo ako sa na prvý pohľad ( počutie)  zdá, poukázať na jeho biblickú podstatu a v neposlednom rade ho predstaviť ako veľmi účinnú zbraň duchovného boja, ktorú môžeme efektívne používať v našej každodennosti spolu s modlitbou a čítaním Božieho Slova. )

Pôst môžeme definovať ako dobrovoľné zriekanie sa jedla za duchovným účelom . Zásadnou podstatou je zrieknutie sa prirodzeného aby sme si vyžiadali nadprirodzené. Zmyslom pôstu je pokoriť sa, aby sme sa tak mohli priblížiť k Bohu. Nemôžeš sa priblížiť k Bohu ak si pyšný „ ….lebo Boh pyšným odporuje, ale pokorným dáva milosť.“ (1 Pt 5,5 ) . Pôst je  biblický prostriedok, ktorý nám dal Boh,  aby sme sa pred ním pokorili. Možno to nie je prostriedok veľmi príjemný ale je pre nás veľkým požehnaním .

Naša telesná prirodzenosť je opakom Božieho Ducha a odporuje mu. Túto prirodzenosť sme zdedili od nášho prvého otca Adama, ktorý  bol rebelom,  a preto aj v každom z nás niekde drieme rebel. Ak sa chceme poddať Duchu Božiemu musíme sa vysporiadať s telesnou prirodzenosťou, pretože ak  nás naša telesná prirodzenosť kontroluje a koná skrze nás, to čo robíme bude odporovať Duchu Božiemu. Nevzťahuje sa to len na fyzické túžby, ale tiež na to, čo sa nazýva „ telesná myseľ „ , čo je spôsob akým zmýšľa naša stará nepretvorená prirodzenosť.  „Veď zmýšľať podľa tela je nepriateľstvom voči Bohu, lebo sa nepodriaďuje Božiemu zákonu – a ani sa nemôže.“ (Rim 8,7)

Telesná myseľ je stará neznovuzrodená duša so svojimi základnými funkciami a tými sú vôľa, intelekt a emócie. Tvoja vôľa hovorí „ ja chcem“ , intelekt hovorí „ ja si myslím“ a emócie vravia „ ja cítim“. Ak sa máme podriadiť Duchu Svätému a ak má Duch Svätý konať slobodne cez nás potom sa Mu musí naša prirodzenosť  poddať. Musíme podriadiť naše chcem, myslím a cítim Božiemu Duchu. Podľa Božieho vzoru v Písme to dosiahneme cez pôst. Tak to robil Ježiš, tak to robil sv. Pavol a tak sa to očakáva aj od teba. Sv. Pavol opisuje tento svoj boj v Prvom liste Korinťanom 9: 25-27 :

„ A každý, kto závodí, zdržuje sa všetkého; oni preto, aby dosiahli porušiteľný veniec, my však neporušiteľný. Ja teda tak bežím, nie ako na neisto, tak bojujem, nie akoby som bil do vetra. Ale krotím svoje telo a podrobujem si ho, aby som azda, kým iným kážem, sám nebol zavrhnutý.“

Pavol si uvedomil, že musí ovládať svoju telesnú prirodzenosť, aby mohol zvíťaziť vo svojom duchovnom povolaní. Tvoje telo je úžasným sluhom ale zlým pánom. Ak chceš žiť úspešný kresťanský život a získať „víťazný veniec“, budeš si musieť vo vlastnej praxi overiť fakt, že tvoje telo ti nerozkazuje, neovládaťa a že ťa neriadia jeho vrtochy. Jedným zo základných spôsobov, ako to dokázať, je pravidelné praktizovanie pôstu. Keď sa postíš oznamuješ svojmu telu a svojej telesnej prirodzenosti „Nemáš nado mnou kontrolu, nie som ti podriadený.Ty si môj sluha. Budeš poslúchať, čo Duch Boží vo  mne povie, že mám robiť.“ Takýmto spôsobom uvoľníme moc  Ducha svätého v našich životoch a budeme môcť robiť veci, ktoré by sme nikdy nemohli robiť zo svojej vlastnej sily.

Ježiš to vysvetlil učeníkom po svojom zmŕtvychvstaní , skôr než ich vyslal do služby Sk 1,8 : „ale keď zostúpi na vás Svätý Duch, dostanete silu a budete mi svedkami v Jeruzaleme i v celej Judei aj v Samárii a až po samý kraj.“ V podstate im povedal, že na to, aby robili  čo im prikázal budú potrebovať vačšiu  moc než tú ktorá je v nich samých. Táto moc príde od Ducha Svätého. Keď vykonávame naše modlitby a pôsty so správnymi pohnútkami a v zhode s princípmi Písma takto uvoľnená moc môže zmeniť nielen jednotlivcov alebo rodiny, ale tiež mestá, národy alebo celé spoločnosti.

Je veľa príkladov v Bibli ako pôst môže zmeniť osud mesta, národa či impéria. Jeden príklad je v knihe Jonáš – Boh povolal Jonáša izraelského proroka, aby išiel do pohanského mesta Ninive.

„Vstaň, choď do veľkého mesta Ninive a zvestuj mu zvesť, ktorú ti ja poviem. Jonáš vstal a šiel podľa Pánovho rozkazu do Ninive. Ninive bolo veľké mesto pred Bohom, bolo treba tri dni, aby sa prešlo cezeň. Jonáš začal vstupovať do mesta – prvý deň cesty – a volal: „Ešte štyridsať dní a Ninive bude rozvrátené!“ ( Jn 1, 2-4)

Mesto odpovedalo na Jonášove varovanie a obrátilo sa k Bohu v pokání, pôste a v trúchlení. Kráľ vydal nasledovné vyhlásenie :  „ Nariadenie kráľa a jeho veľmožov je toto: Ľudia a zvieratá, statok a ovce nech nič neokúsia; nech sa nepasú a vodu nech nepijú! Ľudia i zvieratá nech sa poobliekajú do vrecovín, nech hlasno volajú k Bohu a nech sa každý odvráti od svojej zlej cesty a od násilia, ktoré má v rukách.“ ( Jon 3,7-8). Táto odpoveď mesta bola absolútna. Pôst sa týkal nielen ľudskej populácie ale aj dobytka. Zdržiavali sa nielen jedla ale aj vody. Ninivčania sa tiež odvrátili od svojho násilia, ktoré bolo dominantným hriechom v Ninive. Pôst je bez úžitku ak pokračujeme v konaní zlého; je však neoceniteľný ako duchovná pomoc pri obrátení sa od zlého k dobrému. Keď Boh videl ako sa odvrátili od svojich zlých ciest,  zľutoval sa nad nimi a nedopustil na nich pohromu ktorou im hrozil. Na tomto prípade je vidieť ako sa smer dejín radikálne zmenil, keď sa skupina ľudí pokorila pred Bohom modlitbami a pôstom.

Aj my sa môžeme v dnešnej dobe stať rovnakými nástrojmi modlitby a pôstu a dovolávať sa Božích zásahov do dejín. Je to niečo čo zúfalo potebujeme a Boh od nás aj očakáva, že to urobíme. Božím prostriedkom nápravy je zasvätiť  pôst, čo znamená vyhradiť si čas pre Boha kedy sa budeš postiť a hľadať ho v modlitbe. Ako reakciu na pôst svojho ľudu Boh prisľúbil, že nám príde na pomoc . Zmení okolnosti, odstráni nedostatok a pohromu a postará sa o všetky naše potreby. (Pozri Joel 2,23-27)

„Synovia Siona, plesajte a radujte sa v Pánovi, svojom Bohu, pretože vám dá učiteľa spravodlivosti a zošle vám dážď ranný a neskorý ako kedysi, takže sa humná naplnia obilím a lisy budú pretekať vínom a olejom. Vynahradím vám roky, ktoré vyžrala kobylka, skokan, ničiteľ a rezáč, moje veľké vojsko, ktoré som na vás poslal. Budete hojne jesť a nasýtite sa a budete chváliť meno Pána, svojho Boha, ktorý zaobchádzal s vami zázračne, a môj ľud sa už nikdy nezahanbí. Budete vedieť, že uprostred Izraela som ja, ja som Pán, váš Boh, a nik iný, a môj ľud sa už nikdy nezahanbí!“

 Boh tiež sľúbil, že pošle svojmu ľudu podzimný i jarný(ranný a neskorý) dážď. Dážď má prenesený duchovný význam , ktorý odhaľuje :  „ Vylejem svojho Ducha na každé telo.“

Boh prisľúbil, že v posledných dňoch vyleje svojho Ducha na svoju Cirkev. Je to božia odpoveď  na zúfalé potreby a napätie tejto doby. Je to odpoveď na bezbožné sily ktoré prichádzajú na Jeho ľud z mnohých oblastí a tiež odpoveď na skazu a nedostatok v Božej Cirkvi. Boh nemieni nechať svoj ľud bezmocný. On má riešenie a ním je vyliatie Ducha Svätého na nadprirodzenej úrovni.  Vyžaduje však aby bola splnená podmienka, že Ho budeme hľadať  modlitbami a pôstom,  jednotlivým aj kolektívnym spôsobom. Také je zasľúbenie v knihe proroka Joela : „ A potom sa stane, že vylejem svojho Ducha na každé telo..“(Joel 2:28) Po čom? Keď splníme Bohom dané podmienky. Máme zasvätiť pôst a hľadať Boha na modlitbách a v pôste. Boh hovorí, že naplní svoj sľub a tiež že príde k tebe v plnosti a moci Ducha Svätého aby zmenil celú situáciu. Namiesto toho aby si bol bojazlivý a porazený, staneš sa silným a efektívnym. Boh nám hovorí, ukáže svoju veľkosť a zasiahne nielen v prospech jednotlivcov a rodín ale v prospech miest, obcí a celých národov.  Podmienkou ktorú požaduje splniť je : „ Keď sa môj ľud pokorí …“. Potom sľubuje, že vypočuje, odpustí a uzdraví zem.

„ a môj ľud, ktorý sa volá mojím menom, sa skloní a bude sa modliť, bude hľadať moju tvár a odvráti sa od svojich zlých ciest, ja vypočujem z neba, odpustím ich vinu a ich zem uzdravím.“ ( 2Kron 7,14)

( spracované by Dana podľa Dereka Princa)